Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Lajkit.cz

Co dokážou prozradit prdy o vašem zdravotním stavu?

By  úno 02, 2016

Nadýmání a prdění způsobuje komické situace u mladých i starých. Je to však něco, o čem se ve slušné společnosti nediskutuje. Přesto uvedenou činnost všichni z času na čas děláme. Ve skutečnosti však větry dokážou o našem zdraví prozradit víc, než si myslíme.

Takže, i když jste se u nadpisu článku možná trochu poškrábaly po hlavě, určitě pokračujte ve čtení a sami se podívejte (respektive zacíťte), což vaše prdy odhalují o vašem těle.

Co jsou to vlastně prdy?

Prdy nebo větry jsou směsí spolknutého vzduchu, který omylem vstoupí do trávicího traktu.

Stává se tak během žvýkání žvýkaček, polykání slin, pitím bublinkových nápojů či dokonce prostřednictvím běžného dýchání. Druhou částí větrů je plyn produkovaný ve střevech během trávení.

Za tvorbu plynu ve střevech jsou odpovědné bakterie, které rozkládají cukry a vlákninu, které tělo nedokáže snadno strávit.

Bakterie takto každý den vyprodukují mezi 2 až 6 sklenicemi, tedy 0,4 až 1,5 litrů plynu. No a po jeho nahromadění ve střevech se potřebuje niekadiaľ dostat ven.

Mohlo by vás také zajímat: Tyto malé jadérka zdaleka překonávají při rakovině každou chemoterapii

Pravidelné prdění znamená, že jíte dostatek vlákniny, a že máte v střevech zdravou bakteriální mikroflóru.

 

Rozeznávání prdů podle typu zápachu

Pokud se divíte, jak proboha dokáže zápach nebo četnost větrů vypovídat o vašem zdravotním stavu, nejste jediní.

Vypracovali jsme pro vás proto návod, jak správně rozpoznat a naučit se, co vám toto neodvratné vyfukování plynů našeptává o vašem těle a zdraví.

1. Smradľavé prdy

Přibližně jedno procento plynů produkovaných v střevech není bez zápachu. Jde nejčastěji o sirovodík, tedy plyn, který je tvořen tehdy, když tělo zpracovává potraviny obsahující síru.

Mnohé zdravé potraviny během trávení produkují plyny s obsahem síry. No a tento plyn pak opouští tělo v podobě páchnoucích větrů.

Takže, pokud jste jedli maso, brokolici, květák, fazole nebo mléčné výrobky, pak nebuďte překvapeni, že vaše prdy budou mírně zapáchat.

2. Extrémně zapáchající prdy

Přiznejme si to: většina prdů, které ucítíme, nejsou Květinkový voňavé. Pokud však zaznamenáte, že jsou skutečně odporné, může to naznačovat nějaký zdravotní problém.

Pokud máte potřebu vypouštět větry hned po zkonzumování mléčných produktů, pak to může znamenat, že vaše tělo má potíže s trávením laktózy. Popravdě, většina lidí má do větší či menší míry problém s jejím trávením.

V některých případech se mohou objevit i časté a extrémně zapáchající prdy, které předznamenávají nějaký chronický problém, jako například syndrom dráždivého tračníku, celiakii nebo infekci v žaludku a střevech (gastroenteritida).

Dalšími příčinami může být například Crohnovy choroby nebo Ulcerózní kolitida.

3. Prdy bez zápachu

Nebude zřejmě žádným překvapením, že prdy bez zápachu jsou naprosto normální a zdravé.

Ne všechny plyny pocházející z našich střev zapáchají. To platí zejména tehdy, jde-li o náhodně spolknut vzduch nebo oxid uhličitý z bublinkových nápojů vypitých v předešlý den.

Větry bez zápachu jsou podobné jako říhání, akorát, že vzduch vychází jiným tělesným otvorem.

4. Časté prdění

Ze zdravotního hlediska není časté prdění něčím, z čeho byste si měli dělat těžkou hlavu. Zdravý člověk si v průměru za den prdne přibližně 20 krát.

Lidé, kteří jedí zdravou veganskou stravu, mají větší sklon k častým větrem ve srovnání s lidmi konzumujúcimi maso. Důvodem tomu je vyšší podíl cukrů a sacharidů v rostlinné stravě a fakt, že hodně zdravého ovoce a zeleniny jsou ze své povahy sirnaté.

Příkladem je například cibule nebo česnek, po zkonzumování kterých se větry vyskytují poměrně často.

I zde však existuje výjimka.

Pokud je časté prdění doprovázeno nepříjemnostmi, bolestmi nebo příliš nepříjemným zápachem, pak to může poukazovat na nějakou potravinovou alergii.

Pokud zaznamenáte, že vaše nadýmání se výrazně zvýší vždy po snědení mléčných výrobků nebo výrobků obsahujících pšenici či jiného jídla, pak je dobré navštívit lékaře. Ten vám pomůže diagnostikovat přesný druh potraviny, na kterou můžete být alergičtí.

Zbourány mýty o prdění

O prdění existuje hned několik mýtů, které se zde nyní pokusíme vyvrátit.

1. Zadržování prdů versus jejich pouštění: Může jejich zadržování uškodit zdraví?

Občasné zadržení prdu v nevhodné situací, jako například ve výtahu, vás nezabije, ale může vás uvést do nepohodlí.

Pokud budete plyny v sobě zadržovat, oni samy od sebe nějakým zázrakem nezmizí. Ve skutečnosti budou způsobovat nadýmání a bolesti v oblasti břicha.

Pokud cítíte potřebu si prdnut, tak to raději jednoduše udělejte a nechte plyn ze sebe uniknout, jak byste ho měli v sobě zadržovat.

2. Tiché versus hlasité prdění

Některé prdy jsou téměř ohlušující, jiné zas vyklouznou potichoučku.

Jsou hlasité prdy jiné než ty tiché? Odpověď je: Ne.

Objem plynu a jeho hlasitost mají jen málo dočinění s vaším zdravím. Mnohem více závisí na tom, v jaké pozici se vaše tělo právě nachází.

Některé prdy budou hlasité, jiné zas tiché. Některé budou ven za okamžik, jiné potrvají i několik sekund.

Žádné z uvedených faktorů nemají žádný vliv na váš zdravotní stav.

3. Mužské versus ženské prdy: Existuje mezi nimi rozdíl?

Muži se často ocitají na pranýři, když dojde na stereotypy týkající se prdění. Na druhé straně, ženy se nejednou považují přímo za Aniel, kteří neprdím.

Pravdou však je, že muži i ženy prdí úplně stejně často a obě pohlaví mají také stejně zapáchající plyny.

Tradiční etiketa pocházející ještě z viktoriánské dob říká, že slušně vychované dámy se zdrží prdění ve společnosti jiných lidí. To však neznamená, že mají menší potřebu si ulevit než jejich mužské protějšky.

Přivonění může být pro vás ve skutečnosti prospěšné

Neuvěříte, ale ve skutečnosti může být sirovodík, který je zodpovědný za zápach zkažených vajec, pro vaše zdraví vskutku prospěšný.

Tímto již prdění není jen přirozeným tělesným procesem, ale stává se z něj i nástroj prospěšný pro zdraví.

Ve studii provedené Univerzitou v Externě výzkumníci zjistili, že inhalování už i malého množství sirovodíku má ochranné účinky vůči poškozování buněčných mitochondrií a dokonce chrání i před rakovinou.

Mitochondrie jsou v podstatě elektrárnami buněk. Předcházení a zvrácení poškození na mitochondriích je klíčová strategie pro léčbu více zdravotních komplikací, jako například při:

  • mozkové příhodě
  • selhání srdce
  • cukrovce
  • artritidě
  • demecii
  • předčasném stárnutí

Mitochondrie určují zda buňky budou žít nebo zemřou. Také regulují zánětlivé procesy. Závažnost mnoha onemocnění je silné závislá na stupni nefunkčnosti mitochondrií.

Uvedená studie byla publikována v žurnálu Komunikace medicínské chemie (Medicinal Cemistry Communications).

Na ni navazující studia v deníku oxidu dusnatého (The Nitric Oxide), ve spolupráci s vědci z Fakulty medicíny Texaské univerzity zjistila, že sirovodík selektivní chránil mitochondrie před poškozením.

Zdroj: bustle.comtheguardian.com

Loading...

Webový portál Lajkit.cz ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.